la NinaIntroductieworkshop Flamenco Oriental
Donderdag 18 september

Haarlem


* Bij voldoende belangstelling volgen 2 cursussen van 10 lessen met een complete choreografie.
Aanvang 1e cursus: 25 september 2014.
Probeer de cursus uit op 18 september!

Locatie
Egelantier
Gasthuisvest 47
Haarlem

Niveau, tijden
Voor buikdanseressen & flamenco danseressen
>1 jaar danservaring | Do 18/9: 19.00 - 20.00 uur

Inhoud
Een choreografie op muziek van Radio Tarifa: een perfecte mix van Flamenco en Orientaalse dans, i.s.m. Buikdansschool Raniya, Haarlem.

Prijs
Introductie workshop: € 15,-

Inschrijving, informatie en betaling
Inschrijving via deze website: ga naar menu/lessen Nederland/inschrijfformulier.
Vermeld naam, adres, telefoonnummers en emailadres, en geef aan op welke manier je het lesgeld wil voldoen.
Je inschrijving wordt per email bevestigd.
Maak het lesgeld over naar La Nina Productions, Amsterdam tnv nr 50.48.87.033 en vermeld daar s.v.p. de cursus die je gaat volgen.
Of neem het mee op de 1e lesdag.

Janine Keijzer "La Nina" begint zelf te dansen in 1988, als zij nog studeert in Amsterdam. Ze studeert af in 1990 als cultuursocioloog. Flamenco is echter zo'n passie dat ze besluit zich hier op toe te gaan leggen. Haar basis vindt ze in Nederland, in de lessen van o.a. Cindy Begthel, Harriet IJssel de Schepper en vooral Vida Peral.

Maar al snel verblijft ze vaak in Spanje om bij 'alle groten der flamenco' les te nemen. De belangrijkste en meest inspirerende docenten bij wie ze het vaakst in de les staat zijn Isabel Bayon, Belen Maya, Rafaela Carrasco, Silvia de Paz, maar ook volgt ze lessen en workshops bij Eva la Yuerbabuena, Rocio Molina, Pastora Galvan, Manuel Betanzos, Javier Latorre, Andres Marin, Farruquito, Maria del Mar Moreno, Elicia La Truco, Pepa Molino, en eerder bij oude meesters als Manolete, Carmen Cortes en Merché Esmeralda. Ze begint - na het nemen van talloze lessen en workshops - zelf flamencoles te geven in 1994: aanvankelijk alleen aan beginners, maar vanaf 1997 ook aan meer gevorderde (amateur)dansers.

Rond het jaar 1999 begint La Nina zelf regelmatig met optreden in allerlei gezelschappen, en staat ze in talloze theaters, festivals, (bedrijfs)feesten etc. Tussen 1999 en 2004 is ze samen met danseres Lianne Plugers de drijvende kracht achter het gezelschap 'Pasa la Raya', dat 3 toernees door Nederland heeft.

In 2007 begint ze samen te werken met danser/zanger Mario Garcia Blanco en gitarist Edsart Udo de Haes. Als trio treden ze regelmatig op voor allerlei gelegenheden, en de groep wordt vaak uitgebreid met andere artiesten voor de grotere optredens (onder de naam 'Grupo Flamenco Amsterdam'). Vooral de laatste 2 jaar heeft La Nina veel succes geoogst met grote projecten waarin soms ook vergevorderde leerlingen worden betrokken. Een voorbeeld is de choreografie voor 44 danseressen in de zomer van 2007, voor de opening van het Robeco Zomerconcertenseizoen, in het Concertgebouw Amsterdam. Maar ook zelf was ze in 2008 te zien samen met de top van de Nederlandse flamencowereld, tijdens het 2e flamencofestival van Ankara, Turkije, en de 2e Nederlandse Flamencobienale.

Ondertussen is ze bij de kleinere optredens ook gaan zingen (rumba, sevillanas, bossa nova en latin), en is ze sinds 2000 (verkopend) kunstenaar. Ook speelt ze piano en cajón.

Haar visie op flamenco is deze:
"Ik geloof dat flamenco in de allereerste plaats appelleert aan je diepste gevoelsleven. Alle kracht, hoop, wanhoop, verdriet en vreugde zijn te vinden in flamencomuziek. Ik probeer hier regelmatig aan te herinneren in mijn lessen. Verder moet je ook gewoon je best doen om te begrijpen waar je mee bezig bent, zowel muzikaal technisch als fysiek. Een goed ritmegevoel is heel belangrijk, maar ook de wil om er iets van te maken, niet te snel te denken dat iets te moeilijk is. Tegelijk moet je flameno niet 'opblazen en mystificeren'. Mijn ervaring van flamenco is dat iedereen wiens hart er voor openstaat er iets van kan leren, al is het maar hoe je goed in compás (de maat) klapt. Iets van jezelf leggen in een dans, voelt uiteindelijk voor mij als het belangrijkste, zowel voor mezelf als voor de leerlingen".